top of page

"Als je na wat omzwervingen
je roeping hebt gevonden"

Dirk Rongen stagiaire bij Gilde Opleidingen

Dirk woont samen met zijn vriendin in Heel. Hij is, zoals je het zo mooi noemt, een ‘laatbloeier’. Of beter gezegd hij kwam niet meteen na zijn middelbare school erachter waar zijn passie lag. Na meerdere beroepstesten was het overduidelijk. Zijn pad zou gaan lopen in het onderwijs. Dirk volgt bij Fontys Hogescholen de lerarenopleiding tot wiskunde docent.


Een weg van hobbels

“Ik had op zijn zachtst gezegd nogal een turbulente onderwijscarrière. Ik werd op 3 vwo dringend geadviseerd om te vertrekken, om vervolgens naar een Jenaplan-middelbare school te gaan. Uiteindelijk haalde ik mij havo-diploma bij VAVO. Ik besloot om te starten met Technische Natuurkunde bij Fontys. Maar helaas ontdekte ik al vrij snel dat daar niet mijn passie lag. De volgende stap leek heel logisch. Ik koos ervoor om te gaan werken. Het klassieke voorbeeld volgde, ik kwam erachter dat bij werken in de fabriek ook mijn toekomst niet lag. Maar waar dan wel? Via een lifecoach doorliep ik een heel traject om antwoord op de wat wil ik nu? te vinden.


Sociale interactie

Ik zocht een beroep met sociale interactie. Uit al die testen kwam het beroep van leraar naar voren. Daar heb ik uiteindelijk dan ook voor gekozen. Twee jaar geleden startte ik als lerarenopleiding Wiskunde. Dat bevalt uitstekend. In het begin was het wel even wennen om weer in de schoolbanken te zitten. Vooral dat studeren. Daar moet je echt weer even inkomen. Maar door mijn ervaringen, was ik er wel heilig van overtuigd dat ik een goede keuze (vanuit mezelf) had gemaakt. Het is een verandering van mindset. Ik weet nu waarvoor ik het doe. Dat is een uitstekenede basis voor het docentschap. Ik ben het ultieme voorbeeld voor scholieren en studenten dat doorzettingsvermogen uiteindelijk telt.”


Benieuwd naar het mbo

“Ik was benieuwd naar hoe het mbo eruit zou zien. Welke studenten kom ik daar tegen? Daarom koos ik voor een stage in het mbo. Ik zit bij Gilde Opleidingen bij de afdeling Bouw en geef daar nu vooral rekenlessen en eenvoudige wiskunde. Het verschil tussen het voorgezet onderwijs en het mbo zit hem met name in het zelfstandig werken en het vakspecifiek maken van de materie. Dan heb ik het over mijn vak wiskunde toepassen aan de beroepspraktijk. Dat is voor studenten erg interessant en relevant. Ik merk dat ik zelf graag voor de klas sta en mijn vak in de volle breedte kan uitvoeren. Binnen mbo is dat toch wat anders.”


Hecht team

“Wat ik wel mooi vind om te zien, is dat het team binnen mbo hechter is. Bij het voortgezet onderwijs zijn het meer individuen, die al dan niet bij elkaar gaan zitten. Het mbo-team helpt elkaar. Als stagiair word ik bij veel zaken betrokken. Ze zien me eigenlijk meer als een tijdelijke docent, die

meedraait. Dat voelt heel goed. Ik weet nu nog niet welke keuze ik uiteindelijk zal gaan maken. Wat ik wel zeker weet dat ik nog een eerstegraads bevoegdheid wil gaan halen. Maar voor dat zover is, ben ik weer een paar jaar verder. Na mijn laatste stap, bekijk ik op dat moment wel wat ik wil gaan doen en wat goed voelt.”


Wijze les

“Mijn pad, mijn ervaringen wil ik graag meegeven aan mijn studenten. Voor iedereen die nadenkt over het docentschap zou ik wil zeggen, ga zoveel mogelijk ervaringen opdoen. Zo kom je erachter wat je aanspreekt. Dat is heel erg belangrijk. Docent worden in het mbo is geen vanzelfsprekende keuze. Dat merk ik om me heen. Ik ben er heel enthousiast over. Verdiep je je er maar eens in. Maak kennis met het mbo, ga stagelopen of geef eens een gastles. Het is absoluut de moeite waard!”

bottom of page