top of page

"Meteen helemaal verliefd op het mbo."

Joelle Jongen stagiaire bij VISTA College

Joëlle koos de mbo-route na haar eindexamen vmbo-tl. Ze verloor haar hart aan het onderwijs. Ze koos 4 jaar geleden ervoor om docent Nederlands te worden en startte haar opleiding bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). In het derde leerjaar ging ze heel bewust voor het lesgeven in het mbo. Daarna was er no way back. Ze was zo verkocht aan de manier van lesgeven in het mbo. Dat ze er ook voor koos om in het mbo te gaan afstuderen dit schooljaar was een hele logische stap.


Mijn route

Joëlle woont in Meerssen, maar zal binnenkort verhuizen met haar vriend naar Maastricht. Daar volgende ze ook, na haar eindexamen vmbo-tl, de opleiding tot Onderwijsassistent bij Leeuwenborgh. “Ik twijfelde eerst of ik via de havo naar het hbo zou gaan of toch eerste via het mbo. Tijdens de open dag bij Leeuwenborgh werd dat meteen duidelijk. Dat extra jaartje nam ik op de koop toe. De praktijkervaring die ik zou gaan opdoen in het mbo, was enorm waardevol. Ik kreeg ervaring in het onderwijs en ik was helemaal verkocht. Ik wist dat ik goed zat. Mijn volgende stap naar de lerarenopleiding was de enige logische. Alhoewel ik eerst nog een jaartje Pedagogiek heb geprobeerd. Maar daar zat voor mij te weinig ‘lesgeven’ in.”


Mijn ontdekking

“De 10 weken stage in het mbo hebben mij inzicht gegeven in het soort student en het ontwerpen van het eigen onderwijs in de beroepspraktijk. Hoe ouder de leerling/student hoe leuker ik het vind. Dat was een mooie bijvangst van de stage. Want in mijn tijd werd er nog niet zoveel verteld bij Fontys over het mbo. Dat is erg jammer. Gelukkig hebben ze dat nu beter opgepakt en is er meer aandacht voor het mbo bij de lerarenopleiding. Dat vind ik een goede zaak. Zo krijgen toekomstige docenten meer kansen om te kiezen voor het soort onderwijs dat bij hun past.”


No way back

“Ik studeer dit jaar af. Er was voor mij geen weg meer terug. Het mbo is waar ik me als een vis in het water voel. Tijdens mijn afstudeerstage werk ik deels onder begeleiding van een docent en geef ik ook zelfstandig les. Zo vind je je eigen weg als docent. Deze combinatie werkt perfect voor mij. Stiekem afkijken waar nodig en je eigen weg volgen. Daarmee krijg je het beste van beide werelden dus. Ik ben geen echte ‘vakgekkie’, mij gaat het meer om het verder helpen van de leerlingen en het bijbrengen van de stof. Daarnaast vind ik het supertof om in het team te werken. Vanaf dag één word ik behandeld als volwaardige collega. Mijn mening telt en mijn lesaanpak doet ertoe. Dat voelt fijn en veilig. Op basis van dat vertrouwen kan ik er ook zoveel leren. Maar het is ook goed om te zien dat collega’s geïnspireerd worden door mijn manier van les geven en ook vragen of ze mijn aanpak mogen gebruiken.”


Mbo-ambassadeur

“Ik ben zeker kritisch. Maar ik ben dan ook wel met de neus in de boter gevallen in mijn team. Ik krijg voldoende begeleiding, vrijheid en mogelijkheden om mijn eigen pad te bewandelen. Ik ontwikkel mijn eigen lesmateriaal om aan te kunnen sluiten bij het beroep en de belevingswereld van mijn student. Als je overweegt om dezelfde route te gaan doorlopen, krijg je van mij het advies om de stap te nemen. Als ik het kan, kun jij het ook! Tuurlijk is de stap van vmbo, naar mbo en dan naar hbo best spannend. Fontys is kleinschalig en je krijgt intensieve begeleiding. Dat heeft meegeholpen aan het behalen van de studiepunten. Toen ik mijn propedeuse haalde, was ik bovenal zelf enorm trots en zei mijn vader dat ik het maar mooi even had gedaan. ”


Feedback

“Vorig jaar bracht onze Fontys-directeur een bezoek aan VISTA College, omdat bekend stond dat er bij ons op het mbo goed werd begeleid. Hij wil het wel eens met eigen ogen zien en ervaren. De stagiair(e)s kregen de kans om hun verhalen te vertellen. Ik vond het noodzakelijk om aan te geven dat Fontys destijds het mbo nog niet goed in het vizier had. Ik benoemde dat het mbo werd behandeld als het zwarte schaap van de opleiding. Ze deden het mbo te kort om er maar één module aan te wijden, die bovendien te laat werd aangeboden. Hij kon het op prijs stellen dat ik dit in alle eerlijkheid durfde te benoemen. Het is geweldig om te zien dat ze dit vanaf komend schooljaar gaan aanpassen. De Fontys-studenten krijgen straks vanaf leerjaar 1 meer te maken met het mbo. Dat is een hele goede zaak. Daarom ben ik er ook trots op dat ik mee mag denken en organiseren van het FLOS-Symposium 8 maart 2021. Ik zal met trots het mbo uitdragen.”

bottom of page