top of page

"Topsport geeft je een goede basis om te werken in het mbo."

Kelly Koolen stagiaire bij Gilde Opleidingen

Wat zijn de parallellen tussen topsport en het mbo-onderwijs? Op het eerste oog zou je denken niet zo veel. Maar Kelly Koolen uit Susteren kijkt door haar ervaring in de topsport (hoog niveau van handbal) terug en weet één ding zeker. “Mijn drive, het doorzettingsvermogen en het samenwerken in teamverband komen mij nu in het mbo enorm goed van pas. Ik loop stage bij Gilde Opleidingen bij de afdeling Pedagogisch werk (onderwijsassistent). Het is een heel hecht team. Samenwerken en elkaar helpen en ondersteunen staat met stip op nummer één. Dat maakt het werken op een mbo anders dan binnen het voortgezet onderwijs.”


Brood verdienen

“Ik heb vanaf mijn 15e tot afgelopen jaar topsport bedreven. Handbal stond bij mij met stip

op nummer 1. Na

Handbal was voor mij de ultieme manier om sociaal en competitief bezig te zijn. Een ideale manier om mijn koppie leeg te maken. Supertof

natuurlijk. Maar handbal zou niet de manier gaan worden om mijn brood mee te verdienen. Van kleins af aan wilde ik naar de Pabo. Toen ik in het derde leerjaar van de middelbare school zat, ben ik toch eens wat verder gaan kijken. Ik ging naar de open dag van de opleiding pedagogiek en volgende een meeloopdag. Daar sprak me het vak psychologie enorm aan. Daarom koos ik uiteindelijk, geheel op gevoel, voor de opleiding toegepast psychologie. Het is een super interessante opleiding, waar je breed wordt opgeleid voor het vak.”

twee langdurige blessures, met blijvend letsel, hebben me doen besluiten

om te stoppen met topsport.


Dikke vette JA

“Na die eerste twee jaar kwam de vraag: waarin wil ik me gaan specialiseren? Was dat nog steeds het onderwijs? In het derde leerjaar volgde ik de minor ‘docent worden in het voortgezet onderwijs en het mbo’ op de HAN in Nijmegen. Na de eerste paar weken was het overduidelijk. Het werd een dikke vette JA op de vraag of het onderwijs bij mij past. Het geeft me energie om me te verdiepen in materie en ik vind het supertof om vervolgens die kennis over te brengen en studenten verder te helpen. Alles in het onderwijs boeit mij. Niet alleen het voor de klas staan. Door de stage leer ik om me beter te ontwikkelen als beginnend docent, hoe ik studenten kan begeleiden en coachen en hoe ik voorlichting kan geven over het mooie vak dat ik doceer.”


Docent binnen het mbo

“De afwisseling van het lesgeven binnen het mbo spreekt mij enorm aan. Naast het daadwerkelijk les geven, komt er nog meer bij kijken. Zoals intakegesprekken houden, stagegesprekken voeren en warme overdracht van onderwijs op onderwijs. Voor mijn afstudeerjaar besloot ik om een onderzoek te doen naar ouderbetrokkenheid in het primair onderwijs. Het was voor mij persoonlijk een pittig jaar. Ik moest veel zelf en alleen doen. Dat was ik niet gewend. Daarin ben ik mezelf wel tegen gekomen en heb ik wijze lessen geleerd. In april 2020 haalde ik uiteindelijk mijn diploma. Het is voor de hand liggend met mijn opleiding om in het mbo-onderwijs te gaan werken. Daarvoor heb ik wel een leraarbevoegdheid nodig. In september ben ik daarom gestart met de KOP-opleiding omgangskunde in Tilburg. Tijdens mijn stage bij Gilde zie ik dat de studenten het interessant vinden wat ik vertel. De interactie met de studenten geeft mij enorm veel energie. Voordeel is ook dat het leeftijdsverschil nog heel klein is. Ik durf me kwetsbaar op te stellen en geef levendige voorbeelden. Dat ervaren studenten als heel prettig. Dat hoor ik ook terug.”


Loop je net als Kelly met de vraag rond: is het onderwijs echt iets voor mij? Dan heeft ze de volgende tip voor jou: “ga ermee aan de slag! Neem eigen initiatief, ga langs bij scholen om ervaring op te doen. Pak de kansen die je aangereikt worden.”

bottom of page