
"Hoe maak je van je passie je beroep?"
Milou van Engeland
stagiaire bij YUVERTA
Milou van Engeland (23) uit Valkenswaard heeft al een aardige weg afgelegd. Na het VWO- diploma toog ze naar Avans Hogeschool om de opleiding commerciële economie te gaan volgen. Prima opleiding. Maar niet de droom die Milou uiteindelijk voor ogen had. In 2015 veranderde die voorgoed.
Nieuwe koers
“In dat jaar volgde ik de instructeursopleiding om les te geven aan ruiters in de rijbaan. De liefde voor paarden is mij met de ‘paplepel’ ingegoten. Mijn ouders hebben altijd paarden gehad. Mijn vader is hoefsmid. Ik ben ermee opgegroeid en dus vanzelf ingerold. Toen ik na ging denken wat ik nou echt wilde. Was de link met het onderwijs snel gelegd. Dat is wat mij past. Ik ben sinds dit jaar begonnen met de deeltijdopleiding docent Nederlands bij Fontys Hogescholen. Ik vind het leuk om uit te leggen, studenten boeiend les te geven, zodat ze de toegevoegde waarde ervan inzien en ik ze vooruit kan helpen. Omdat ik nu stageloop bij CITAVERDE College richting Paardensport en Houderij gaat dat heel makkelijk. De studenten en ik delen een passie en dan is de motivatie een ‘fluitje van een cent’.”
Voorkeur voor het mbo
“Ik ben net gestart met de opleiding en de stage. Maar het mbo spreekt me enorm aan. Ik vind het zo mooi dat studenten in het mbo écht een vak leren. Je kunt een vak als Nederlands integreren met die beroepspraktijk. Zo maak je het interessanter, levendiger en relevanter. Denk aan het onderdeel tekstschrijven. Dan krijgen ze de opdracht om een tekst te schrijven om een paard te verkopen of een facebookpost te maken voor de manage. Bij spreekvaardigheid en presenteren laat ik ze een sollicitatiegesprek, op een vacature voor ruiter, voeren. Dit maakt het voor iedereen erg leuk om te doen. Op het mbo is geen dag hetzelfde en de vrijheid die je krijgt om je vak leuk te maken, spreekt me enorm aan.”
Milou als student
“De eerste twee jaar van mijn eigen opleiding zijn vooral bestemd voor de Nederlands vakken. We kennen ze allemaal nog uit onze schooltijd: ontleden, spelling en lezen. Ik ga dit binnen een jaar afronden. Daarnaast krijg je als aankomend docent uiteraard ook vakken zoals vakdidactiek en andere pedagogische vakken. De stage geeft inzicht in welk soort onderwijs je het meest aanspreekt. Ik ga ook nog stagelopen in het voortgezet onderwijs. Daarna kan ik mijn definitieve route bepalen. Heb mbo-onderwijs heb ik al in mijn hart gesloten. Zeker vanwege het feit dat je de vrijheid hebt om je eigen vak extra interessant en relevant voor de beroepspraktijk te maken. Ik denk ook dat we als (aankomende) docenten daar elkaar nog wel in kunnen inspireren. Want mbo-studenten helpen we er enorm mee als er aansluiting is bij hun interessegebied, dan zit er een klas met gemotiveerde studenten voor je neus. Dat is zo belangrijk voor de toekomst van deze jongeren. Ik wil een voorbeeld zijn, ze coachen, ze helpen met reële doelen te stellen en stappen te zetten. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij! ”